Nettbank
Nettbank tilrettelegger slik at kunder av en finansinstitusjon kan gjennomføre finansielle transaksjoner på en sikret nettside som drives av finansinstitusjonen.
For å kunne logge seg på og få tilgang til nettbanken må kunden ha internett tilgang og være registret for tjenesten.
I dag blir de aller fleste kunder få tilgang til nettbanken mer eller mindre umiddlebart etter at de har registert seg som kunde. De gil da også sette opp tilgangen til nettbanken med ett passord og bankID som kreves for verifisering for å logge seg inn på de aller fleste nettbanker.
I nettbanken vil kunder sjekke alle kundeforhold de har med banken, enten det er sparekonto, lønnskonto, lån , kredittkort, forbrukslån, aksjer, fond og andre kontoer.
For å få tilgang og logge seg inn på nettbanken må kunden gå til finansinstitusjonens hjemmeside og logge inn med stort sett ved hjelp av Bank-ID. Bank-id krever bruk av personnummer, personlig passord og bankID kode. Det har også blitt mer og mer vanlig at kunden også kan logge seg inn med BankID på mobil.
BankID
BankID er en personlig og enkel elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett.
I den fysiske verden identifiserer du deg med pass, førerkort eller bankkort. I den elektroniske verden kan du bruke din BankID for å bekrefte hvem du er. I den fysiske verden bruker du kulepenn når du skriver under en kontrakt. I den elektroniske verden vil du kunne bruke din BankID til å signere dokumenter og meldinger elektronisk.
Med BankID kan du signere dokumenter elektronisk slik at du slipper å møte opp personlig eller sende i post, for eksempel søknad om barnehageplass, endre adresse hos Posten, bud på bolig, lånesøknad, tinglysning av dokumenter med mer. Du vil også kunne benytte din BankID når du betaler med BankAxess. Da bruker du BankID til å signere betalingen.
BankID tilbys og utstedes av bankene i Norge.
Kilde: BankID.no
BankID på mobil
Aktiverer du BankID på mobil i nettbanken, slipper du kodebrikke og Java.
Har du mobilen med deg, har du alt du trenger for å nå nettbanken eller betale på nett. Et fint alternativ når du er på farten og ikke har kodebrikken for hånden. Med BankID på mobil slipper du i tillegg Java, noe som gjør at du kan logge deg på fra alle enheter, også nettbrett og smarttelefoner.
De fleste banker og operatører tilbyr BankID på mobil
For å få BankID på mobil må du være kunde i en bank (se listen over banker her) og du må ha mobilabonnement fra Telenor, Djuice, Talkmore, Dipper, Hello*, Phonero*, Tele2*, One Call*, MyCall*, Network Norway*, Xito*, Mobitalk, Phonect, Telipol, NetCom*, Chess* eller TDC*(*husk å bestille nytt SIM-kort fra operatør).
Nesten alle som vil kan nå få seg BankID på mobil, et fleksibelt alternativ som ikke krever kodebrikke og som fungerer fra alle enheter.
Slik bestiller du BankID på mobil
Gå til nettbanken og aktiver BankID på mobil. Det tar bare noen minutter, og BankID på mobil er klar til bruk med det samme. Er du kunde i NetCom og Chess må du bestille nytt SIM-kort før du går i nettbanken, slik at du får et SIM-kort som kan lagre sikkerhetsinformasjon.
Kilde: BankID.no